![]() |
serçelerin şarkısı |
majidi abimiz bir dava adamı. ama bu dava adamlığı yılmaz güney sinemasında
göstere göstere yapılan siyasi propagandalar gibi değil. majidi, oluşturduğu
film formu itibariyle müslüman ahlakına uyan, anlam dünyasının kazığını
kur'an-ı kerim'e oturtmuş bir sinema ile karşımıza çıkıyor. filmlerinde
çatışmanın değil imtihanın ön plana çıkması, ilahi lütuflar gibi tercihler işte
bu dava adamlığı durumundan ileri geliyor.
ve böyle bir adam 1997'de çektiği cennetin çocukları filmiyle oscar'da en
iyi yabancı film ödülüne aday gösteriliyor. fakat bu ödülü roberto benigni'nin
hayat güzeldir filmine kaptırıyor.
![]() |
cennetin çocukları |
majidi'nin en büyük özelliklerinden biri; hollywood sinemasının
anahtar noktalarından biri olan 'nefes kesici', 'sürükleyici' çatışmalar
kurmak, zıt karakterleri birbirine çarptırmak, karakterleri içinden
çıkılamayacak yollara sokmak değil, çatışma yerine -daha minimal bir tercih
olarak- imtihanı ön plana çıkarmaktır. filmlerinde karakterlerin "tevafuk"
eseri sürüklendiği küçük -ama büyük dersler veren- imtihanlar, tezatlıklar ve
zıtların birliği ile süsleniyor ve görüntüde zuhur ediyor. cennetin çocukları'nda yoksul bir ailenin çocukları olan iki kardeşin 'ayakkabı' ile
olan imtihanını, cennetin rengi'nde bir babanın başından atmak istediği kör
çocuğu izliyor. ve bunlara minik imtihanlar da film boyunca eşlik ediyor.
serçelerin şarkısı'nda da aynı şekilde bir köyde yaşayan yoksul bir babanın
modern şehrin bencil ve rekabetçi hayatını gördükten sonraki para ve mal
düşkünlüğü ile olan imtihanına tanık oluyoruz. imtihan filmlerde bir form
olarak karşımıza çıkıyor. bu hikayeler gayettabi hollywood'da da çekilebilirdi,
lakin batıda majidinin film yapma şeklinde var olan imtihanın yerine çatışma
baş rolü oynardı.
![]() |
cennetin rengi |
majidiyi majidi yapan başka bir nokta ise seçtiği konu itibariyle
ajitasyon yapma fırsatı olmasına rağmen hiçbir filmine ağlamaklı bir sahne
yerleştirme tercihinde bulunmayışıdır. filmin duygusal olarak yoğunlaştığı
yerlerde hemen devreye mizahı ustaca devreye sokuyor majidi. tıpkı hayat gibi!
majidi'nin filmlerinde de yaşamın ta kendisi gibi daima hüzün ve neşe bir
arada. cennetin rengi'nde muhammed'in babasının muhammed'i ilk gördüğünde
ağladığı duygusal sahne, izleyicinin ağlamasına fırsat vermeyecek kısalıkta
tutulur ve hemen tezat bir biçimde öğretmenin neşeli tavrı gösterilir. aynı
şekilde serçelerin şarkısı'nda babanın işitme cihazı bozulan sağır kızının
duyup duymadığını test ettiği sahnede ablasına kopya veren küçük çocuğun
sahneye yerleştirilmesi sahnedeki ağır kederi yok eder.
![]() |
baran |
ve elbette filmlerinin son sekanslarında gösterdiği marifet de
takdire şayandır. baran'ın son sahnesinde karakterimizin sevdiği kız
afganistan'a gitmek için bir kamyona binmiş, kamyon hareket etmiş,
uzaklaşmıştır. artık sevdiceğinden geriye yalnızca az önce çamura basarak
bıraktığı ayak izi kalmıştır. ama o da o sırada başlayan yağmurla silinip
gidecektir. eh işte, allahın takdiri!
majidi sinemayı bir sanat olarak ciddiye alan, ve güçlü filmlere imza atmış olan önemli bir yönetmen. izlenmeli, takip edilmeli.
majidi sinemayı bir sanat olarak ciddiye alan, ve güçlü filmlere imza atmış olan önemli bir yönetmen. izlenmeli, takip edilmeli.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder